NystaVidare

Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

"Tutorial" nr 1 (here goes)

Av Evelyn Marshall - 14 mars 2012 13:09

Hej på er alla, där utanför mitt fönster!


I detta inlägget kommer jag visa (eller åtminstånde försöka) visa hur man gör Luftmaskor

Detta är maskorna (virkningens styngn kallas maskor) som bildar grunden i alla de projekt du iframtiden kanske vill göra!

Men dessa kan i sig själva också användas till egna små projekt, beroende på ditt garns tjocklek, och utseende, kan luftmaskor bli alltifrån: Hårband, snoddar, armband, skärp, girlanger, kattleksaker osv


OBS! Detta är det sättet jag använder mig av INTE DET ENDA OCH (KANSKE) INTE DET BÄSTA!


Innan du börjar med dina luftmaskor, behöver du:


1 st Virknål - Dessa finns i flera olika storlekar, se bara till att din nål-storlek passar till tjockleken på garnet du tänkt använda. Vid för liten nål blir maskorna tajta och svåra att komma igenom, och vid för stor nål blir maskorna väldigt lösa/stora. På garnets etikett står det ofta vilken nål som passar till!

1 st nystan - (Naturligtvis behövs det fler vid ett större projekt) Garn finns det i många storlekar, färger och material.

1 st sax

1 st tapeteseri-nål - denna nål är till för att "stoppa in" äventuella garn-endar!

Nålen är ca 3 ggr större än en vanlig synål och är trubbig! (Bild 1)




 

   Då börjar vi med att göra en "löpknut" på garnet:

  • Tag endan av garnet och böj till en båge, en liten bit in från början (Bild 2)
  • Lägg sedan den kortare endan av garnet, under bågen (Bild 3)
  • "Fånga upp" denna med virknålen så att den ligger över nålens skaft (bild 4)
  • Nu skall bara knuten dras åt!
  • Drag nu försiktigt i endarna, först i bägge och sedan bara i endan som kommer från nystanet/garnet så att löpknuten hamnar inunder virknålen! (Bild 5 o 6)



Nu till själva luftmaskorna:

  • Tag nu virknålen i din "skrivande" hand (det är den som kommer att vara motorn/arbetaren i dina projekt!) och placera "rest-endan" mellan tummen och pekfingret på din motsatta hand, "garn-endan" ska hamna över pekfingret på samma (lås försiktigt fast denna enda med hjälp av långfingret!) (Bild 7)
  • "Fånga" nu upp garnet med hjälp av virknålen (Bild 8)
  • Dra garnet genom öglan, på virknålens skaft (Bild 9)

 


   

 

 

 

Du har nu gjort din första luftmaska!! :)


Men detta är ju inte mycket till längd såhär långt, så nu är det bara att repetera momentet med att fånga upp och sedan dra igenom (bild 8 och 9) tills du uppnått en önskad längd! :)

När du vill avsluta, klipper du av garnet en liten bit ifrån nålen och drar sedan nålen uppåt, tills garn-endan "åkt ur" sista maskan. Dra i endan lite för att tajta till avslutet, och om du känner för det kan du fästa/stoppa in de lösa garn-endarna med tapeteseri-nålen!

                                                  


                          

KLAR!!! :)


                

Ps. jag ber om ursäkt för den sviktande kvaliteten, de olika storlekarna i mina bilder och att några av dem inte går att öppna alls :( Jag håller fortfarande på att lära mig. NÅGON SOM KAN SÄGA HUR MAN GÖR? :) längre fram kanske man vågar sig på ett video-inlägg, dessa tycker jag personligen är mycket lättare att följa, men vi får se. Med uppföljande  projekt vi kan göra i våra luftmaskor!!

Hoppas att det fanns något ni kunde ha nytta av och på återseende :)

//Em




 
 
Ingen bild

mig såklart!

14 mars 2012 19:06

så duktig så ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelyn Marshall - 25 juni 2012 21:36

.. eller inte!!!   Hej på er alla!   Inte en sekund har det varit upphåll idag, öst ner hela jäkla tiden. Och som det blåser.... pff, trevlig sommar... Kunderna lyste med sin frånvaro, bara ett fåtal trottsade vädret och kom för lunch. Rest...

Av Evelyn Marshall - 24 juni 2012 21:44

Hej på er.... ärch orkar f*n inte.. Trött som en mås, jobbet går bra, riktigt roligt faktiskt. Med tanken på att jag "en gång i tiden" både var rädd och tyckta att ett sådant här jobb, som innebär att hela tiden vara i närkontakt med andra männi...

Av Evelyn Marshall - 28 april 2012 22:06

Hej på er alla... osv.   Jobb idag, lite segt, och inget vidare flöde av folk. Synd, eftersom vi utökade "kondiset" avsevärt idag... Första aviga kunden var väl det enda "lyftet", men det är bara att fortsätta le... :/ fast det kostar på.... Se...

Av Evelyn Marshall - 27 april 2012 20:20

Hej på er alla... osv.   Idag har det varit mer fart på gumman än vanligt vill jag lova, eller ja, i alla fall nu på eftermiddagen/kvällen. Jag har dammsugit hela legenheten, våttorkat och diskat. Jag har gått en rond mot vår boxningsäck, 15 ...

Av Evelyn Marshall - 26 april 2012 22:47


Hej på er alla... osv.   Ville bara ta tillfälle i akt och säga tack.. till er som läser mina inlägg, det värmer. Även om ni inte är hundratals, så känns det kul och jag uppskattar att ni tar er tid! :)   Nu ska  jag göra en kopp "varmt" oc...

Presentation


Hello!
Kolla runt, kommentera, fråga eller helt enkelt bara sno ideer!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards